Zarządzanie własnym wizerunkiem – na czym to polega?

Nie raz już pisałam o makijażu dla skóry dojrzałej, ale o… wizerunku? Kreowanie Wizerunku Kobiety Dojrzałej to zajęcia, które mam ogromną przyjemność prowadzić na Uniwersytecie Jagiellońskim, jednak ich tematyka dotyczy każdej kobiety.

Wizerunek na miarę okoliczności, zarządzanie własnym wizerunkiem i autentyczność, to jedne z tych elementów, które pozwalają czuć się dobrze w swoim ciele. Czym się kierować, by czuć się dobrze samej ze sobą i jakie trzeba znać zasady?

ja i moja mama - modelka (bez makijażu)

ja i moja mama – modelka (bez makijażu)

Na zdjęciu możecie zobaczyć moją mamę jeszcze bez makijażu. To ona była naszą modelką na ostatnich zajęciach w semestrze – pokazie makijażu kobiety dojrzałej.

Czym jest wizerunek?

Nasz wizerunek składa się z wielu elementów, na które na co dzień nie zawsze zwracamy uwagę. Kreowanie wizerunku to nie tylko skupianie się na wyglądzie – to także nasze zachowanie, czy otoczenie, w którym się znajdujemy. Odpowiednie dostosowanie stroju do okoliczności czy też zachowanie się w określony sposób, pozwalają na kreowanie spójnego i autentycznego obrazu własnej osoby.

Czasami, gdy spotykamy kogoś pierwszy raz, już po kilku sekundach jesteśmy w stanie stwierdzić, czy nawiążemy bliższą relację z tą osobą, czy wręcz przeciwnie. Przykładem może być takie zjawisko jak efekt aureoli – to sytuacja, w której robimy tak dobre pierwsze wrażenie, że nawet jeśli później coś nam się nie uda, jesteśmy traktowani bardziej ulgowo.

Przed wykładem, korytarz Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Ostatnie zajęcia w semestrze

Na ostatnich zajęciach w semestrze poczułam się ogromnie wyróżniona, otrzymując podziękowania od całej grupy. Cieszę się, gdy słyszę, że zajęcia dla moich studentów były wartościowe i zmieniły ich podejście do pielęgnacji, makijażu i własnego wizerunku. Dziękuję, że mogłam wykładać dla was cały ten rok ❤️

Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Savoir vivre kreowania wizerunku

Wizerunek jest także formą komunikacji. Jeśli chcemy być traktowani poważnie i odbierani jako osoby odpowiedzialne (na przykład na rozmowie o pracę), raczej nie wybierzemy słomkowego kapelusza jako dodatku do naszego stroju. Jeśli wybieramy się na górską wyprawę, nie założymy sandałów, a do teatru butów górskich. Wizerunek dobierany do okoliczności to świadomość celu, jaki chcemy osiągnąć, lub wrażenia, jakie chcemy wywrzeć w danym otoczeniu.

 

Zarządzanie własnym wizerunkiem

Skuteczne zarządzanie własnym wizerunkiem opiera się także na wiedzy i świadomości funkcjonowania wizerunku w przestrzeni publicznej. Wizerunek w biznesie łączy się z tworzeniem autorytetu i wywieraniem wrażenia profesjonalizmu, do czego wystarczy nam czasami nawet biała koszula. Kontakty interpersonalne też tworzą nasz wizerunek. To w jaki sposób się komunikujemy jest niezwykle istotne – odpowiednie stosowanie komunikatów werbalnych i niewerbalnych.

Znajomość stereotypów pozwoli nam ich unikać, albo wręcz świadomie nimi operować. Jednym ze stereotypów, który „obalałyśmy” w tym semestrze na zajęciach to stereotyp nieciekawej emerytki, która, kolokwialnie mówiąc, nie ma za wiele do roboty.

Nasza kobieta dojrzała to kobieta aktywna, świadoma swojej wartości, kobieta która nareszcie ma czas na rozwijanie swoich pasji i stawia na siebie.

Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Czym jest przekaz niewerbalny…?

… rzeczami, na które czasami nie zwracamy uwagi: tembr i brzmienie głosu (często odbieramy czyjś głos jako nieuprzejmy, pretensjonalny bądź rozkazujący), mimika twarzy (której często nie kontrolujemy), gestykulacja (zbyt intensywna wprowadza nerwowy nastrój), postawa ciała (zamknięta i odpychająca, gdy założymy ręce), a nawet szybkość i płynność poruszania się (które wprowadzają nerwowość, gdy ktoś porusza się wszędzie „w biegu”). Nie bez znaczenia pozostają nawet takie rzeczy jak sposób oddychania, czy zapach. Pamiętajmy, że komunikaty niewerbalne są często odbierane nieświadomie!

ja i moja modelka (już w makijażu), Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

O czym informuje innych nasz wygląd i zachowanie? 

Mówi się, że uśmiech jest najlepszym makijażem dla kobiety – ta teoria zazwyczaj świetnie się sprawdza. Podobnie jak uprzejmość, życzliwość i punktualność, które są wyrazem szacunku dla drugiej osoby. Jako wizażysta wiem, jak ważne w moim zawodzie (ale i w kontaktach międzyludzkich) są dyskrecja i lojalność. Uważne i aktywne słuchanie (czyli potakiwanie, interakcja) oraz skuteczna komunikacja zdają się być ostatnio na wagę złota. Dlaczego nie umiemy skutecznie się komunikować? Ponieważ nie znamy i nie stosujemy zasad kreowania wizerunku, co sprawia, że przekazujemy nasze komunikaty przypadkowo, bezrefleksyjnie, nie panując nad gestami i mimiką.

Na zdjęciu modelka w wykonanym przeze mnie makijażu.

Makijaż dzienny, Kreowanie Wizerunku kobiety dojrzałej, Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Role społeczne czyli?

Świadomość wchodzenia w role i ich rozdzielanie to nie lada umiejętności. Oddzielanie sfery prywatnej od zawodowej w dzisiejszych czasach w zasadzie zanika, ponieważ to co najlepiej się sprzedaje, to intymność. Pamiętajmy jednak o takich rzeczach jak zasady stroju biznesowego, a kobiecość (dekolty, zbyt krótkie spódnice) i o tym, że strój jest tym bardziej biznesowy im mniej przekazuje informacji o sferze prywatnej.

Makijaż dzienny, Kreowanie Wizerunku Kobiety Dojrzałej, Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Dziękuję…

… za cały semestr niezwykle przyjemnych i kreatywnych zajęć. Do zobaczenia już niedługo!

Collegium Novum, Uniwersytet Jagielloński, Kraków

Czy interesuje was tematyka kreowania wizerunku? Chcecie czytać więcej na ten temat? Jeśli tak, napiszcie koniecznie.

[contact-form][contact-field label=”Podpis” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-mail” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Witryna internetowa” type=”url” /][contact-field label=”Wiadomość” type=”textarea” /][/contact-form]